top of page

תפקיד האומנות בהתפתחות הילד

ענת יעקב היא גננת ותיקה שנמצאת בתחום כבר 18 שנים, מתוכם 13 בגן דרור, הוד השרון. האני מאמין שלה הוא לתת חום ואהבה לילדים ולהעניק להם תחושת ביטחון ושייכות כדי שיוכלו להרגיש בבית. ענת משקיעה הרבה זמן בפיתוח קוגנטיבי של הילדים והובלתם לעצמאות. כמו כן, ענת עוסקת באומנות הציור שנים רבות, נותנת לצבע דגש בפעילות היומיומית בגן, ועורכת סדנאות ציור רבות המפתחות את הדמיון ואת יכולת הביטוי של הילדים.

תפקיד האומנות

האומנות מהווה תפקיד חשוב ואינטגרלי בהתפתחותו של הילד, במיוחד בגילאי שנה וחצי עד שנתיים וחצי. בגילאים אלו הילדים אינם מסוגלים לבטא את רגשותיהם בעזרת מילים, עקב אוצר מילים דל והתפתחות רגשית וקוגניטיבית ראשונית בלבד, על כן האומנות משמשת כשפה שבה הילדים יכולים "לשפוך" את עצמם ולהביע באופן יצירתי ועמוק יותר את עולמם הפנימי.

השימוש באומנות נותן לילדים כבר בגיל צעיר היכרות עם הדמיון ואפשרות לפתחו באופן ניכר. במהלך הציור הילד חושב על מה שהוא יביע על גבי הדף, וזהו בדיוק השלב שבו מתפתחת היכולת לדמיין פריטים וליישמם. זהו תהליך חשוב מאוד, שהילדים משתמשים בו רבות. לדוגמא, בשמיעת סיפור, המעבר משמיעת המלל והיווצרות סיפור פיזי במחשבה, מסייע להבנת הסיפור.

האומנות משמשת גם ככלי מעקב אחר ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית, בעזרתה ניתן לדעת את יכולתו של הילד ולהעריך את התקדמותו במהלך השנה. זה גם כלי חשוב למדידת המוטוריקה העדינה. במהלך הציור ניתן להבחין בשימוש בצבעים, הגיוון, היצירתיות ואופן החשיבה.

פיתוח קשרים חברתיים

פעילויות יצירה ואומנות מחזקות את הקשרים החברתיים בין הילדים, על ידי יצירות משותפות בהן שיתוף הפעולה והדדיות הינם דבר מרכזי. התהליך קורה גם ביצירות אישיות, בהן ילדים לומדים אחד מהציור של השני.

העיסוק באומנות מהווה חוויה מהנה לילדים, השימוש בצבעים, המכחולים, דבקיות ועוד שלל כלים מסקרנים, מספקים חוויה כיפית במיוחד לכל ילד.

אומנות בפעילות שוטפת בגן

במהלך השנה אני עורכת לילדים מגוון רב ורחב של פעילויות יצירה ואומנות. כל בוקר אנו פותחים את הסדנה ליצירה חופשית, ובמהלך היום עורכים יצירות ממוקדות על פי הנושא הנלמד. הילדים יכירו כיצד להשתמש במכחולים, דבקיות, ספוגים, צבעי גואש, צבעי ידיים ועוד כלי ציור רבים. כל ילד זוכר להביע את עצמו בעזרת הצבע ולהינות מעולם האומנות.

bottom of page